Ad. Ad. Damas Gruska: Korupcia ako z ucebnice Priznavam, cielom mojho povodneho clanku bolo vyprovokovat diskusiu. Na kratkom priestore som nadhodil temy priamej i nepriamej korupcie v skolstve. Treba zvysit spolocensku citlivost na vsetky jej prejavy a tak vytvorit tlak na prijatie systemovych krokov. Diskusia sa vyhla zakladnemu antikorupcnemu opatreniu: ako odstranit disproporciu medzi ponukou a dopytom na trhu so vzdelanim. Podobna diskusia, ktora prebieha v Cechach sa priklana k poziadavke zrusenia prijimacich skusok, ci uz ako dosledku alebo pricine vyvazenia ponuky a dopytu. Teda k stavu, ktory je bezny vo vacsine skol civilizovaneho sveta. Zrusenie prijimacich testov samozrejme neznamena, ze kazdy kto zacne studovat, i skonci. Ale perspektiva manzelstva student-skola sa urcite da lepsie (obojstranne) posudit pocas prvych rokov studia, nez na zaklade vykonu podaneho pocas dvoch stresovych hodin. Takyto flirt vsak nemusia platit danovi poplatnici. Nase skoly, ktore sa odhodlali prijimat vsetkych uchadzacov, narazili na nezaujem ich iniciativu primerane ocenit a podporit. Druhou otazkou je, co s korupciou dovtedy nez sa nam podari disproporciu medzi ponukou a dopytom odstranit. Korupcia v prijimacom konani sa vo vseobecnosti chape tak, ze niekomu zaplatite a on vam pomoze dostat sa na skolu. Kde su legalne hranice takejto pomoci? Nikto nepochybuje, ze za hranicou je sfalsovanie vysledkov prijimacieho konania. Zlozitejsia je situacia, ak je pomoc ponuknuta formou pripravy na prijimacie pohovory. Za jasny konflikt zaujmov, teda ako potencialny zdroj priamej alebo nepriamej korupcie, povazujem, ak takuto pripravku poskytuje niekto, kto je nejakou formou sucastou prislusneho prijimacieho konania. Ci uz ako tvorca testov, ich hodnotitel alebo clen prijimacej komisie. To je nepripustne zlucovanie funkcie vykonnej a kontrolnej. Osobne rovnako nepripustnym pocitujem, aj ak sa na platenych pripravkach podielaju ostatni pedagogovia-insideri. V stave velkeho neuspokojeneho zaujmu o vzdelanie rodicia urobia vsetko, co by potencialne mohlo pomoct ich ratolestiam. Prislusnost pedagoga ku skole, aj bez priameho vplyvu na prijimacie konanie, vzbudzuje prinajmensom ocakavania. Nehovoriac o buducom pedagogickom vztahu k doucovanym studentom. Obaja diskuteri oponuju rovnako. K zneuzitiu domneleho konfliktu v dotknutych pripadoch nedochadza: absolvovanie pripravky nezarucuje a opak nevylucuje prijatie, a teda je vsetko v poriadku. Zvlast ma takato argumentacia mrzi u pana Burjana. System predsa nemozno budovat na absolutnej cestnosti a poctivosti jeho akterov. Aku podporu ziskaju v spolocnosti argumenty o konflikte zaujmov, ak im nerozumie ani osvieteny gymnazialny profesor a ponovembrovy ministersky reformator? Este subtilnejsou je otazka, ako hodnotit, ak pripravne kurzy na prijimacie pohovory poskytuje ten, kto nema ziadnu vazbu na prijimacie konanie ci skolou. Tu su casto argumenty typickou zmesou socializmu kontinentalnej Europy s fragmentami anglosaskeho liberalizmu: podla nich je uplne v poriadku, ak medzi dva stupne statnych bezplatnych skol vlozime plateny privatny medzistupen. Podobne aj pan Vano, studujuci zadarmo pouca, v suvislosti s platenim za pripravne kurzy, o vzdelani ako o individualnej investicii. U nas prijatim student ziskava dve veci. Pravo studovat na skole a, v zaobalenej podobe, statne stipendium. Zaujem spolocnosti je investovat tieto prostriedky co najefektivnejsie, teda poskytnut stipendium tym, co ho budu vediet najlepsie zuzitkovat. Aby sa takyto dali vybrat, mali by sme si osvojit v zahranici bezny trend neprehlbovat ale vyrovnavat nerovnosti startovacich pozicii (nezavinena rozna uroven predchadzajuceho vzdelania, neprajne socialne alebo rodinne zazemie atd.) Nech mi nikto nehovori, ze system platenych pripravok nezvyhodnuje tych, co si ho mozu dovolit. Riesenim by bolo obmedzenie poziadaviek na prijatie striktne na skolske osnovy, ci poskytnutie bezplatnej pripravy. Chcel som vyvolat diskusiu a teda som musel uviest konkretne priklady. Zvolil som dobre skoly. Zamerne, aby diskusia neskoncila mavnutim rukou nad skolskymi nepodarkami. Vycitaju sa mi metody bulvarneho zurnalizmu. Suhlasim. Plagiatorsky som svoje informacie odpisal z oficialnych web-stranok zmienenych skol. Dalej som ich neoveroval, lebo z nich by vychadzal aj ten, komu boli urcene, student ci rodic. Damas Gruska