Vsetko, len nie realizmus "Byt inziniermi ludskych dusi ... to znamena predovsetkym ... zobrazit skutocnost v jej revolucnom vyvoji". Tento a dalsie citaty A. A. Zdanova, prevazne z opusu "O umeni", v dobovej propagandistickej uprave (zlty text na cervenom platne) sprevadzaju navstevnika prazskej vystavy Ceskoslovensky socialisticky realizmus 1948 -- 1958 (usporiadanej osem rokov po vystave Sovietske stalinske umenie 30-50, Agitacia ku stastiu). Pripominaju mu atmosferu doby vzniku vystavovanych exponatov a asi maju byt i klucom k pochopeniu ustrednej umeleckej metody -- socialistickeho realizmu. Hoci uplynulo niekolko rokov (datuje sa od roku 1932) nez sa ju podarilo spolu s prislusnou vieroukou exportovat do gubernii vo vychodne Europe, neostala sa pre chudakov domorodcov o nic menej zahadnou (a hrozivou) nez pre sovietskych kolegov. Stupit vedla bolo najnebezpecnejsie prave v prvej desatrocnici ery socializmu napriek tomu, ze vo vtedajsom Ceskoslovensku nebolo malo tvorcov, ktorym by boli az take cudzie ideove vychodiska socialistickeho realizmu. Hra na novu metodu bola zavazna i ked postupom casu stale viac vyprazdnena. Necudo, ze Vaclav Cerny spomina: "Poklonil by se po pas, v ucte bych poklekl pred tim, kdo by me, nez se dostavi konec mych dnu, presne vysvetlil, co to je, ten socialisticky realismus". Angazovane umenie, nota bene to, ktore sa stalo sluzkou nejakej ideologie ma tisicerocnu historiu. Kvalita jeho umeleckeho odkazu je prirodzene rozna. Zavisi nie len od nadania tvorcov, ktorym sa prihodilo, ze ideologicky zatazenu objednavku realizovali ale i od toho, nakolko im tato bola cudzia. No a zavisi samozrejme od vkusu strazcov viery. Iny odkaz nam zanechava sovietske umenie rokov dvadsiatych, iny sedemdesiatych. Inak prezili vytvarne diela, ktore vyberal Benito Mussolini a inak tie, ktore posvatil Adolf Hitler. Tak ako inak vyzera ceskoslovenske umenie prvej, druhej, tretej ci stvrtej desatrocnice budovania socializmu. V honosnych priestoroch Rudolfina najdeme exponaty rozneho druhu, tematiky i umeleckej kvality. Pobavenie sposobia dary vdacnych pacujucich predstavitelom strany a statu (jubilejne lozisko v darcekovej uprave, mini sustruhu, bohato dekorovane osvedcenie o cestnom obcianstve v obci), ci dary hlav spriatelenych statov. Mozeme ocenit remeselnu zrucnost tkacov i produkt ich vela tyzdnovej namahavej prace, na konci ktorej sa objavil portret Gottwalda ci Stalina. Chvilu nam potrva nez zistime, ze orientalnemu tepanemu mosadznemu stolceku miesto na vystave zabezpecila nenapadna patcipa hviezda prikomponovana k polmesiacu. Jadrom vystavu su vsak diela s (aj) umeleckymi ambiciami. Najistejsou cestou ako vyhoviet dobovemu vkusu bola volba spravneho nametu. Sotva sa mozno zmylit s armadnou tematikou ("Tankista", "Dozorci kuchyne", "Zatisi se samopalem", "Skoleni vojska na mezi"), s velkymi stavbami socializmu (Oravska priehrada je pekne zastupena), s revolucnymi historickymi tradiciami ("Zelivsky vede lid", "Selska boure", "Bitva u Rezna", "Husitsky tabor", "Revolucny rok 1848", "Vylouceni kulaka s JZD"). Haklivejsou temou (ale to sa ukazalo az neskor) boli zijuce stranicke vzory. Stalin (na vsetky sposoby), "Mlady Klement Gottwald studuje Leninuv Stat a revoluce", "Gottwald ako truhlarskly ucen ve Vidni", "Mladost Klementa Gottwalda". A treba uznat, ze niektorym z nich nemozno upriet silnu posobivost. Niekedy by sa o "pokrokovosti" diela dalo uspesne pochybovat (naivne vycancane dielka domaceho oltarikoveho typu, "bozska" hlava stranickeho funkcionara sledujuca dianie z oblaku) ale tu asi pomohol dobry umysel insitneho umelca. Vhodna tema ani dostatok cervenej farby vsak nie su vsetko. Pri nejasnosti pojmu socialisticky realizmus necudo, ze v ramci "tvoriveho hladania" na vystave najdeme vsetky mozne styly a vytvarne nazory, ktore by sa dali ako tak oznacit nalepkou pokrokove ci aspon neutralne. "Fucikova uderka" kompozicne i vyrazovo nema daleko k rannorenesancnej freskovej vyzdobe niektorej z kaplniek Florentskych chramov ale aj nemecky "antifasisticky" expresionizmus si nasiel svoje zastupenie. Skratka, kazdi si pride na svoje i ked medzi navstevnikmi vystavy neprevladaju "cisti" milovnici umenia, ani dnes uz miznuci fanusikovia "retro". Dokonca ani ti, co si oneskorenym pochehtavanim prisli liecit svoje komplexy z vtedajsej servilnosti. Zda sa, ze vystava najviac laka generaciu dnesnych 20 - 25 rocnych, ktori s udivom sleduju vytvarnych svedkov doby, ktora formovala ich starych rodicov. Prechadzajuc sa salami vystavy mozu rozmyslat o epoche, ktora zmarila vela zivotov, udusila vela nespornych talentov, ktorych nadanie kde tu smutne trci zo zovretia spolocenskej objednavky. Rozmyslaju nad umelcami, ktori si svoju slavu vydobili uz skor ale nemali silu sa vzopriet a (u)robili povinnu obet dobe. Ale mozu mysliet aj na casy velkych ocakavani, na casy budovania novej spolocnosti. Na generaciu, ktora ich zazila. I na to, ako rychlo vyprchal potencial roku 1989, vytratila sa tuzba po vytvoreni niecoho skutocne noveho, ako rychlo sa vyvoj ubral smerom kopirovania. Na sklamanie a to nie len zapadnych "lavicovych" intelektualov. Myslia na to, ako chladne a bez skutocnych idei sa zacalo budovanie nastupnickych narodnych statov. A mozno i na smiesna koncept "narodneho realizmu" (k autorstvu ktoreho sa potom nikto nehlasil), ktory mal k slovenskej statnosti priniest i nove umenie. Vystava za pozretie a zamyslenie urcite stoji, pre nas vsetkych. Ak budete mat cestu, mozno sa vyplati nazriet i do bohateho programu doprevadzajucich akcii (www.galerierudolfinum.cz). Damas Gruska Galerie Rudolfinum, Praha 7.11.2002 -- 9.2.2003 utorok az nedela, 10 -- 18 hod. Vstupne riadne/zlavnene/do 15rokov: 100/50/0 kc