Pridlhy zakon Keby sa mala vytknut navrhovanemu novemu vysokoskolskemu zakonu len jedna jedina chyba, tak by to bol jeho rozsah. Zda sa , ze sme nepoucitelni. Opat sa vycerpavame dopredu stratenym zapasom o "dokonale pravidla", ktore by mali pokryt kazdu situaciu, riesit kazdy problem. Nie len ze sa nam to nikdy nemoze podarit, ale prinasa to hned dve nebezpecenstva. V husti paragrafov sa lahko strati "duch" zakona a naviac, podrobny predpis zbavuje jednotlivca osobnej zodpovednosti. Ved kolko krat sa stalo, ze nejaka kauza, vzbudzujuca vseobecne poburenie, vyustila v konstatovanie, ze litera zakona porusena nebola. A jednotlivci, ktori postupovali proti elementarnym principom "zdraveho sedliackeho rozumu" sa zodpovednosti vyhli. Navrhovany vysokoskolsky zakon je presne predpis takehoto druhu. Zbytocne riesi detaily vnutorneho zivota vysokych skol, ktore skutocne nemusia vyhovovat kazdej z nich. A tak necudo uz i pocas jeho pripravy vzislo z akademickej obce velke mnozstvo pripomienok. Korunu legislativnemu procesu nasadili este poslanci s viac ako dvomi stovkami pozmenujucich navrhov. Chybu urobilo hned na zaciatku ministerstvo, ze nezacalo celu vysokoskolsku reformu s postulovanim niekolko malo principov tvorby efektivneho trhu so vzdelanim: 1. vysoke skoly poskytuju vysokoskolskeho vzdelanie za uplatu, 2. nad zakladnym standardom jeho kvality bdie akreditacna komisia, 3. dodatocne kvalitativne parametre vysokej skoly (pomer kvality vyucby a jeho ceny) su ponechane na hodnotenie trhu so vzdelanim. Zakon mal ale nechat na samotne skoly aby si vytvorili pre seba najvhodnejsi sposob vnutornej organizacie tak, aby na takomto trhu co najlepsie uspeli. Jedina skutocne politicka otazka znie kto a ako bude poplatok za vysokoskolske studium platit. V akom rozsahu nan bude spolocnost prispievat a akymi mechanizmami. Oba extremy, "vsetkym vsetko" ci "nikomu nic" zrejme vedu do toho isteho pekla. Debata by sa skor viedla o naplnani principu "vsetci usilovny studenti by mali mat moznost studovat na cenovo primeranych skolach bezplatne". Politicke pozicie a ekonomicke moznosti statu by davali odpovede na vymedzenie subtilnych pojmov "usilovni studenti" a "cenovo primerana skola". Ale tieto odpovede uz nemusel riesit samotny vysokoskolsky zakon. Za svoje chyby minister teraz plati. Hoci svoj dlhy a podrobny zakon napokon dostal do parlamentu, i ked s niekolko rocnym meskanim, uz teraz je iste, ze i v pripade jeho schvalenia ziadnu vysokoskolsku reformu neostaruje: nevytvara fungujuci trh so vzdelanim, nezabezpecuje jeho ucinnu kontrolu ani nestanovuje efektivny prisun verejnych prostriedkov na takyto trh. Damas Gruska