Zly krok spravnym smerom Ci sa to uz niekomu paci alebo nie, s nasimi zapadnymi susedmi mame prilis vela spolocneho aby sa nejaky problem objavil na jednej strane rieky Moravy a druhemu brehu sa nacisto vyhol. Preto je vzdy lepsie, dopredu skumat ako sa u nich s tou ktorou pataliou vysporiadavaju, dopredu sa poucit z chyb. Tym skor, ak onen problem uz mame. V tychto dnoch oznamil cesky minister prace a socialnych veci Zdenek Skromach zamer vlady pocnuc rokom 2004 odstupnovat statnu dotaciu pre zakladne, stredne a vysoke skoly podla uspesnosti ich absolventov na trhu prace. Toto opatrenie "ma pomoct ovplyvnovat strukturu zamestnanosti a zabranit tomu, aby sa na trhu prace hromadili profesie, ktore tazko nachadzaju uplatnenie". Problem, ktory chcu v ceskej republike riesit mame samozrejme i u nas. Objavili sa uz i pokusy, nejako sa s nim vysporiadat. Na urovni strednych a zakladnych skol by sa podobne opatrenie dalo realizovat i u nas ale podla vsetkeho len ciastocne a len v pripade sukromnych a statnych skol, co iste nie je systemovy krok. Pre vysoke skoly posledna Meciarova vlada dokonca koketovala s myslienkou zaviest akesi kvoty pre jednotlive studijne odbory na co sa zdvihla opravnena vlna kritiky zo strany ochrancov akademickych slobod. Problem tu ale je. Mame absolventov odborov, prilis alebo zle specializovanych, ktori maju tazkosti s uplatnenim. Ak je za to co len ciastocne zodpovedne skolstvo financovane z verejnych prostriedkov, treba nieco podniknut. "Ceska cesta" je vsak viac cestou socialneho inzinierstva nez socialnej demokracie. Mozno by mala uspech v statickom planovitom hospodarstve, v state kde zodpovednost za svoju buducnost ma prenechat jednotlivec statu. Do takej spolocnosti asi ale nechceme a preto budem musiet hladat ine riesenie. Mozno by stalo za to neuvazovat prilis o tom, ci nemame nahodou skol, odborov, zamerani privela a nevhodnych. Miesto toho by malo vacsi vyznam vytvarat skutocne konkurencne prostredie medzi jednotlivymi vzdelavacimi instituciami. Potom nebudeme musiet dlho cakat na to, ze v ramci boja o ziaka ci studenta, skoly same budu medzi svojimi tromfami vytahovat take, ako uspesnost v dalsom studiu, uspesnost na trhu prace, priemerny nastupny plat a podobne. Skoly, ktore sa v tejto oblasti nebudu mat cim pochvalit, budu mat prirodzene aj problemy s posluchacmi. A na "uradnicku" metodu znizovania dotacii budeme moct kludne zabudnut. Damas Gruska Vysokoskolsky ucitel