Inflacia diplomov Politici maju radi kvantitativne udaje. Su jednoduche, presvedcive, lahko si ich zapamataju oni sami i volici. Z mody sice davno vysli hlasenia o splneni planu na 120% no uspesne ich nahradili menej bombasticke udaje o zdovojnasobeni, o priblizeni sa percentami k EU, NATO, OECD atd. A uplne najoblubenejsi kvantitativny udaj je udaj "vsetci". Vlada tak napriklad slubuje v Programovom vyhlaseni, ze vysokoskolske by malo byt dostupne vsetkym obcanom, ktori okrem zaujmu preukazu aj predpoklady na jeho uspesne absolvovanie. Znie to sice pekne, otazne je, nie len ci ma vlada predstavu ako ho naplnit, ale ci je tento slub vobec zmysluplny. Spolocnost iste potrebuje vzdelanych ludi, ale o jej uspesnosti nerozhoduje kolko percent populacie bude mat vo vrecku vysokoskolsky diplom, ale ake kvalitne bude vzdelanie spicky spolocnosti. Ta je jej tahunom i ked sotva predstavuje viac nez 15% obyvatelstva. Pri obmedzenych zdrojoch by sme sa mali najprv zamysliet, ci je vobec produktivne vyrazne zvysovat pocet absolventov, ak by sme na to mali doplatit poklesom kvality u najlepsich vzdelavacich institucii. Zle pripravena vysokoskolska reforma prinasa v tomto smere uz svoje prve a treba povedat, ze poriadne nahnile ovocie. Tri kroky reformy financovania univerzit, ktore su navzajom prepojene, nevstupili v platnost v rovnakom case, ani nebol vytvoreny docasny mechanizmus kompenzacie tohto nedostatku. Univerzity zacali byt financovane v zavislosti od poctu studentov, ale aj tie najlepsie si este minimalne rok budu musiet pockat na statut tzv. vyskumnych univerzit, ktory by im priznal nie len vacsie uznanie ale i vacsie materialne ocenenie ich kvalit. Este viac v nedohladne je moznost financovania pracovnikov z vedeckych grantov, moznost, ktora by financne pomohla (prezit) tym pracoviskam, ktore sice nemaju vela studentov, ale dosahuju vynikajuce odborne vysledky. Toto vsetko znevyhodnuje tych lepsich. Tych, ktori poskytuju v nasich podmienka najkvalitnejsie vzdelanie. A aby toho nebolo malo, ani planovany system skolneho situaciu prakticky nezlepsi. Neumozni studentovi, aby si priplatil vyrazne viac v pripade vzdelania, ktore povazuje za to hodne. A tak sa moze lahko stat, ze onedlho budeme mat sice vela absolventov, ale ich diplom bude kompatibilny nanajvys s maturitnym vysvedcenim. U vsetkych. Damas Gruska