Za a proti skolnemu Za: 1. Dobre zvoleny mechanizmus urcenia skolneho skolne zvysi konkurenciu medzi vysokymi skolami a tym ich efektivnost. Univerzity sa budu sa musiet snazit poskytovat co najlepsie vzdelanie, za co najnizsiu cenu. Predrazene skoly ci studijne odbory ostanu bez studentov a teda bez prostriedkov. 2. Skolne moze zaviest prvok konkurencie medzi studentmi pocas studia. Studenti sa pocas studia budu musiet uchadzat o stipendia, z ktorych si budu hradit cast, alebo i cele skolne. 3. Financovanie univerzit prostrednictvom skolneho umozni zrovnopravnit verejnopravne univerzity so sukromnymi, domace so zahranicnymi. 4. Skolne umozni jasne definovat vztah medzi spolocnostou a studentom. Ak je hradene z verejnych prostriedkov, spolocnost ma spatne vyzadovat jeho splatenie primeranou formou. 5. System skolneho a s nim prepojeny system statnych stipendii umozni zaviest mechanizmus pozitivnej diskriminacie v pristupe ku vzdelaniu, ako jednemu z dolezitych krokov k rieseniu problemu socialne zaostavajucich skupin obyvatelstva. Proti 1. Pausalne skolne, alebo skolne odvodene od nakladov a nie od ceny na (medzinarodnom) trhu so vzdelanim nijako nezvysi efektivnost univerzit. 2. Skolne platene na zaklade socialnych pomerov studentov nijako nezvysi ich studijnu motivaciu, nanajvys ich bude motivovat k tomu, aby sa nejako dostali do "neplatiacej" socialnej skupiny. Taketo skolne ani nijako neodstrani nespravodlivost a ekonomicku nezmyselnost, ked spolocnost financuje studium tym, ktory on nestoja alebo sa casom ukaze, ze nan nemaju 3. Ak skolne bude reprezentovat len zlomok nakladov, nadalej ostanu znevyhodneny sukromny a hlavne zahranicny poskytovatelia univerzitneho vzdelania na rozdiel od domacich verejnopravnych, ktorym vacsinu nakladom bude hradit stat. 4. Pri netrhovo stanovenom skolnom nemame moralne pravo ziadat jeho splatenie od studentov, ktory sa rozhodnu trvalo ostat pracovat v zahranici. 5. Ak skolne budu "realne" platit dobri studenti, tito radsej odidu za vzdelanim do zahranicia, kde im ho v snahe ziskat buducu kvalifikovanu pracovnu silu radi vyhodnejsie poskytnu. Zaver: Skolne, tak ako je alternativne navrhovane Ministerstvom skolstva a ako ho podporuje podpredseda vlady I. Miklos, vsak nevyhovuje ziadnemu bodu v kategorii "za" ale zato vsetkym v kategorii "proti". Preto ho treba v tejto podobe odmietnut ako netrhove, antiliberalne a kontraproduktivne. Damas Gruska