Skolstvo na razcesti Ministerstvo skolstva sa prekvapivo rychlo dohodlo s predstavitelmi nestatnych (sukromnych a cirkevnych) skol na sposobe ich financovania. Zda sa, ze obe strany su spokojne. Ministrovi sa konecne podarilo vyriesit jeden dlhotrvajuci problem a nestatne skoly dostali pevne pravidla, navyse, vo vacsine pripadov zarucujuce im viac prostriedkov, ako maju teraz. Otazne je, ci ma byt spokojny aj danovy poplatnik. Teoreticky by najmenej problematicke malo byt financovanie nestatnych bezplatnych skol, ktore sa drzia ministerskych ucebnych osnov a planov. V tomto pripade niet dovodu na ich financne diskriminovanie voci statnym skolam. Aj tu si ale ministerski socialni inzinieri vymysleli akusi regionalnu potrebnost (bude na nu viazanych 10% dotacii), ktora vsak svojou subjektivnostou dava priestor pre korupciu, klientelizmus, ochranarstvo neschopnych a podobne. Komplikovanejsie je to so skolami, ktore vyberaju skolne. Im minister Ftacnik uz davnejsie odkazoval, ze tie nemozu dostat plne dotacie, lebo "to by potom mali vela". Hoci je tento argument hodny viac lumpen proletariatu nez toho, kto roky konspektoval klasikov, takato prax by sa skutocne dala spochybnit. Nie len tym, ze vyska dotacii nijako uz nesuvisi s vyskou skolneho. Su aj daleko subtilnejsie pochybnosti. K dotaciam do takychto skol nema pristup kazdy danovy poplatnik, ale len ten, kto si moze dovolit platit skolne. Vo vela inych pripadov by sme takyto princip odmietli ako asocialny ci nespravodlivy. No a uplne spornou je otazka, ci sa maju vobec dotovat skoly, ktore sa nedrzia ucebnych osnov a planov. O osnovach sa da diskutovat, menit ich, ale nemal by sa rovno vytvarat priestor na ich ignoraciu. Napriek dohodnutym pravidlam, az samotna vyska dotacii a nie ich podiel ukaze, akym smerom sa vyberie platene skolstvo. Ci to bude len okrajova zachranna siet pre tych, ktorych deti nemaju na to, aby uspeli v beznych (neplatenych) skolach alebo casom bude musiet vzniknut siet kvalitnych platenych skol pristupnych uz aj strednej vrstve. Zahranicna skusenost ukazuje, ze toto vsak skor ci neskor moze viest k totalnemu upadku skol verejnych, co zas narobi tolko celospolocenskych problemov, ze nase deti budu mat s ich riesenim co robit. Damas Gruska