Skolne alebo len nova dan? V suvislosti s vysokoskolskou reformou azda najvacsie vasne vzbudzuje otazka platenia za studium. Do diskusie sa zapajaju nielen zdanlivo postihnuti studenti, ale i "socialne citiaci" parlamentni vsevedkovia, citiaci politicky kapital. O konkretnej podobe skolneho sa vsak diskutuje uz pomenej. Ak by bolo velke, ale bez vhodnej formy financovania, znepristupnilo by vzdelanie socialne slabsim. Ak by sa odvodzovalo od nakladov, tie by univerzity zacali pohotovo nafukovat. Ak by sme nedemonopolizovali vzdelavaci system, predstavovalo by podobne ako pri inych monopoloch len formu novej dane, tentoraz za vzdelavanie. Ak by bolo prinizke, stratilo by svoje dve zakladne funkcie: motivovat skoly vzdelavat lepsie a viacerych studentov a motivovat studentov zvysovat svoje naroky na univerzity i seba samych. A tento stav uz dobre pozname. Nazdavam sa preto, ze skolne by mali "platit" vsetci a malo by pokryvat plnu cenu konkretneho typu vzdelania poskytovaneho konkretnou univerzitou. Studenti by sa vsak mohli uchadzat o statne ci ine stipendia na jeho pokrytie. Vyska statneho stipendia - spolocenska investicia do prislusneho typu vzdelania - by sa mohla pohybovat blizko ceny u jeho najlacnejsieho poskytovatela. Stipendium by dostala univerzita, ktoru si student vyberie - domaca alebo zahranicna, statna alebo nestatna. Ak by skola svojou ponukou studentov nezaujala, neostalo by nic ine, len ju zatvorit. Lebo rozdiel medzi univerzitou ponukanou cenou vzdelania a statnym stipendiom si studenti budu musiet doplatit z inych zdrojov. Ti, ktorym sa nepodari ziskat ziadne stipendium, by stale mohli studovat - za vlastne ci pozicane. Aby sa zvysila motivacia studentov, stipendium by sa mohlo udelovat na jeden skolsky rok. To znamena, ze i ti menej stastni by neskor, pocas studia, mohli stipendium ziskat, hoci i na ukor menej usilovnych. Statne stipendium by mohlo mat podobu nenavratnej pozicky, anulovanej, povedzme, po odpracovani nejakeho poctu rokov na Slovensku. Lebo je otazne, ci je rentabilne, aby sme investovali do vzdelania pre toho, kto jeho plody odovzdava inde. Rozpocet statnej stipendijnej agentury by tvorili peniaze, ktore nasa spolocnost chce ci moze investovat do vyssieho vzdelania. V sucasnosti je tato suma neefektivne vyuzivana a neprehladne ukryta ako rozpoctova polozka na pokrytie pedagogickych nakladov vysokych skol. Takyto system by nestratil ziadnu z pozitivnych motivacnych funkcii, otvoril by dvere univerzit vacsiemu poctu studentov a mohol by viest k skvalitneniu i znizeniu ceny vzdelania. DAMAS GRUSKA (Autor je vysokoskolsky pedagog)