Vysokoskolska reforma je bez trhu nemozna Zaciatkom tohto mesiaca predlozilo ministerstvo skolstva na verejnu diskusiu svoju koncepciu vysokoskolskej reformy. Uz z nazvu dokumentu "Navrh koncepcie dalsieho rozvoja vysokeho skolstva na Slovensku pre 21. storocie" je jasne, ze ministerski uradnici si uz davno odpovedali na klucovu otazku nasho vzdelavacieho systemu, ktora samozrejme mala predchadzat akejkolvek reforme. Ci budeme nadalej investovat do institucii, ktore maju vzdelanie poskytovat ci servisne zabezpecovat, alebo budeme priamo investovat do samotneho vzdelania. Ci budeme financovat univerzity, internaty a studentske jedalne, alebo dame peniaze studentom, ktori si na trhu najdu toho, kto im poskytne najlepsi pomer medzi kvalitou a cenou vo vzdelani, ubytovani ci stravovani. Ci dame peniaze vedeckym instituciam, alebo ci budeme radsej investovat priamo do vedeckych projektov. Zda sa, ze si odpovedala aj velka cast spolocnosti. Aj v mediach sa najviac diskutuje o instituciach, nanajvys o tituloch, ktore so vzdelanim len okrajovo suvisia. Vedu sa spory, ci treba nechat alebo zrusit Meciarove univerzity, ci a kde potrebujeme katolicku univerzitu. Nehovori sa o tom, aky druh vzdelania potrebujeme, ci ho vieme za rozumnu cenu zabezpecit v ramci sucasnej siete vysokych skol, alebo neostava nic ine, len dobudovat kapacity. Z nicoho vsak neplynie, ze ich ma budovat stat. Ak by sme hovorili o vzdelani, rovnaku sancu by mal aj sukromny investor. Alebo sa moze ukazat, ze by bolo efektivnejsie prislusny druh vzdelania zabezpecit (zaplatit) pre studentov v zahranici. Keby sme sa rozhodli investovat priamo do vzdelania, mohol by ho potom student ziskat tam, kde by to bolo pre neho najvyhodnejsie. Na statnej skole alebo na sukromnej, domacej alebo zahranicnej. Lebo Slovensko je mala krajina, tazko si predstavit, s kym moze sutazit v kvalite domaca statna skola, ktora jedina poskytuje prislusny typ vzdelania. Lebo konkurencia je absolutne klucovy stimul na zvysenie kvality i znizenie ceny vzdelania. Stacilo by vytvorit trh so vzdelanim. Uvolnit ruky jeho akterom a zaroven vytvorit organ jeho ucinneho dohladu. Najst mechanizmy, ktore budu urcovat, akymi formami a kolko bude spolocnost do jednotliveho typu vzdelania investovat. Dotvorit trh so servisnymi sluzbami zrovnopravnenim jeho ucastnikov tym, ze sa odburaju dotacie, a prispevok na zivobytie dostanu rovno studenti. Ministerstvo sa vsak rozhodlo financovat institucie a teda ich ide reformovat. Musi vymysliet mechanizmy ich riadenia, regulovania a hodnotenia. Neveri trhu. V materiali sa podarilo pomerne presne vymenovat vacsinu bolavych miest sucasneho slovenskeho vysokeho skolstva. Ostatne, minister, statny tajomnik i sef sekcie vysokych skol este nedavno posobili ci dokonca posobia na vysokych skolach. Problemy teda nesprostredkovane poznaju. Jedna vec je vsak problemy poznat a druha byt schopny najst riesenia. A tu su uradnici bezradni. Najlepsie to vidiet na kapitolach, kde sa casti "ciele" a casti "postup na dosiahnutie cielov" lisia len pridanim slovicok malo by sa, treba. Ked hovoria o potrebe kvalitnejsieho manazmentu vysokych skol, nic lepsie im nenapadne, nez navrhnut pren system skoleni. V trhovom prostredi by sa ministerska koncepcia ani nemusela dopodrobna zaoberat prijimacimi skuskami. Zmenil by sa vztah ponuky a dopytu. Skoly by sa uchadzali o studentov a nie naopak. Konkurencia by sama nutila skoly zvysovat kvalitu poskytovanych sluzieb. Reformatorov by netrapila potreba vyuzivania informacnych technologii na vysokych skolach. Pritom tomuto je venovana asi najkomickejsia cast materialu ministerstva. V nom uz chyba len stat o nutnosti pravidelneho vetrania poslucharni a o umyvani tabul cistou handrou. Hoci su prava a povinnosti Akreditacnej komisie len velmi vseobecne postulovane, uz teraz je uradnikom jasne, ze bude mat 21 clenov. Ved ako inak v 21. storoci. V trhovom prostredi by sa o kvalitu internatov starali ich vlastnici, vystaveni konkurencnemu prostrediu. Ministerski uradnici by nemuseli dokonecna verejnosti odovodnovat bezutesny stav internatov. Material je aj uplne bezradny, co si pocat s akademickymi slobodami. Reformatorom nenapadlo, ze financie su jedinou ucinnou protivahou akademickym privilegiam. Nic priamo nezabrani akademickemu senatu, aby schvalil studijny odbor s jednym studentom a desiatimi pedagogmi. Ina by bola situacia, keby fakulta dostala nasledne peniaze len na jedneho studenta a nie na desiatich vyucujucich. Zmena financovania je aj jediny mozny mechanizmus, ako restrukturalizovat univerzity. Tie sa nezostihlia hlasovanim akademickej obce. A to uz sme opat pri trhu. Ale tomu sa ma predsa vysokoskolska reforma bezpecne vyhnut. Len ci to je este reforma, ci to nie su len kozmeticke upravy vysokoskolskeho socializmu, subor opatreni na skvalitnenie vysokoskolskych institucii v 21. storoci. Ak sa dobre pamatam, vtedy sme uz mali mat komunizmus. DAMAS GRUSKA