FILIT
Obsah
Chronológia
Registre
Vyhľadávanie
Diskusia
Správa
|
Dielo filozofické (jaspers, k.)-e
dielo filozofické
( Jaspers, K.)-E
E1.
"Niekoľko málo diel filozofie je čo do ich zmyslu takých nekonečných, akými
sú veľké diela umelecké. Je v nich myslené viac, než sám autor vedel. Vôbec je
v každej hlbokej myšlienke uložené viacej, než môže mysliteľ sám vidieť so
všetkými dôsledkami. Ale vo všetkých veľkých filozofiách je celok sám a vnáša
tam nekonečno. Vo všetkých prtikladoch je prekvapivý súzvuk, taký, že sa tieto
protiklady samé stávajú vyjadrením pravdy. Je to prepletenie myšlienok, ktoré
je jasné v prvom pláne, ael súcasne presvetľuje bezodné hlbiny. Sú to zázračné
diela, ktoré vidíme tým lepšie, čím trpezlivejšie ich interpretujeme. Tak je
to napr. s dielami Platóna, Kanta, v Hegelovej Fenomenológii ducha - avšak s
rozdielmi: U Platóna v najjasnejšom vedomí vyrovnanej formy, dokonalosti,
najjasnejšieho vedenia metódy, použitia umenia pre oznámenie filozofickych
právd, bez rezignácie na presnosť a pôsobivosť myšlienok. U Kanta vo veľkej
poctivosti, spoľahlivosti každej vety, najkrásnejšej jasnosti. U Hegela v
nepresnostiach toho, čo si dovolí myslieť, ale i v bohatosti obsahov, tvorivej
sile, hľbke myslenia, napokon vo vlastnom filozofovaní neuskutočnené. To
všetko je potom nahradené skôr násilím a klammi a má tendenciu k dogmatickým
schémam scholastiky a k estetickému prežívaniu.
Filozofi stoja na rozličných stupňoch a sú najrôznejších druhov. Filozofickým
osudom každého je to, či sa v mladosti venoval štúdiu niektorého z veľkých
filozofov, ktorému dôveroval.
Dá sa povedať, že v káždom veľkom diele je obsiahnuté všetko. Jedným takým
veľkým dielom sa možno prepracovať do celej šírky filozofie. Dôkladným
ponorením sa do veľkých diel získame prostriedok, z ktorého a ku ktorému sa
potom všetko ostatné osvetľuje. Štúdium tohto diela priťahuje všetko ostatné.
Človek tak získava orientáciu v celych dejinách filozofie (alebo aspoň získava
o nich zbežnú znalosť), citácie originálnych textov v nás zanachávajú hlboké
dojmy, dospievame k tušeniu toho, čo tam nie je a čo treba urobiť. Ak
študujeme dôkladne a bez obmedzenia jednu vec, uchovávame si schopnosť
sebakritiky čo do miery vedenia, ktoré získavame z iných druhoradých
filozofickych príručiek."
"Stará rada znie, že treba študovať Platóna
a Kanta, že tým sa dostaneme
všetkému podstatnému." ( L278;129-130)
|