FILIT
Obsah Chronológia Registre Vyhľadávanie Diskusia Správa |
Mýtus (barthes, r.) (meletinskij, j. m.)-eimýtus ( Barthes, R.) ( Meletinskij, J. M.)-EI
EI1.
Mýtus je podľa Bartha akýsi 'pôsob značenia', istá historicky oprávnená, no od povahy vecí celkom nezávislá forma.
V rámci saussurovskej (a léviovsko-straussovskej) opozície označujúceho a
označovaného presadzuje Barthes 'prázdnotu' označovaného a zmyslovú 'plnosť'
znaku spájajúceho tieto dva termy. Barthes a pokúša spresniť usúvzťažnenie
mýtu ako druhotného semiotického systému ((105-106)) alebo ako metajazyka s
jazykom. Podľa jeho mienky to, čo sa v jazyku javí ako 'znak', sa v mýte mení
na označujúce. Tomu akoby zodpovedala regresia mýtu od zmyslu k forme. Pravda,
ochudobnenie zmyslu nezachádza až k jeho úplnému zničeniu; strácajúc kvalitu,
uchováva si život. Táto nekonečná 'hra na schovávačku' medzi zmyslom a formou
je podľa Bartha charakteristická práve pre mýtus. Mýtus je podľa neho oživený
ideou, pojmom (konceptom), ktorý je historický, intencionálny a obohatený
situáciou. Mýtické idey sú sformované asociáciami, a preto sú hmlisté. Ich
základné poslanie je funkcionálne - majú byť čomusi 'udelené'. Idea je do
istej miery chudobnejšia než označujúce, ktorému môže zodpovedať veľa
označovaných. Zmysel i forma označujúcich sa nevyhnutne menia. Opakovanie ideí
dáva možnosť rozšifrovať význam mýtu (význam mýtu - to je sám mýtus). Mýtický
význam na rozdiel od jazykového významu nie je ľubovoľný, ale je čiastočne
motivovaný analógiami. Mýtus sa pohráva s analógiou zmyslu a formy, pričom
sama forma môže dať zmysel dokonca aj absurdu (surrealizmus). Barthes
predpokladá, že analógie určuje forme história a že mýtus vyberá
obrazy skromnejšie, vernejšie, už s ochudobneným zmyslom, čo umožňuje
poridávať im nové významy (karikatúra, pastiš, symboly). Podľa neho mýtus mení
na úrovni znaku) dejiny na ideológiu. Takto Barthes pripravuje pôdu pre
objasnenie mechanizmu zrodu politických mýtov.
EI2.
|