FILIT 
       
      Obsah 
       Chronológia
       Registre
       Vyhľadávanie
       Diskusia 
       Správa
   | 
    
 Poznanie (platon)-e
 
  poznanie (Platon)-E
 
 E1.
  "Keď chceme niečo  poznať (9), potrebujeme tri  veci (9), štvrtá  vec  je  samo
vedenie          -          za          piatu          treba          pokladať
 sám objekt, ktorý je poznateľný a skutočne jestvuje.  Prvá  vec  je   meno (9),
druhá  definícia (9)
, tretia  obraz (9), štvrtá  vedenie (9). Ak chceš porozumieť
tomu, čo sme práve povedali, pochop to na jednom príklade a uvedom si,  že  je
to tak so všetkým. Jestvuje  čosi,  čo  sa  volá  'kruh';  práve  to,  čo  sme
vyslovili, je jeho meno. Jeho definícia je druhá  vec;  skladá  sa  z  mien  a
slovies, lebo 'to, čo má všade rovnakú vzdialenosť od stredu', by bola  zrejme
definícia toho, čo sa nazýva guľaté, okrúhle, kruh. Tretie je  to,  čo  sa  dá
namaľovať a zotrieť, vysústruhovať a zničiť,  lenže  so  samotným  kruhom,  na
ktorý sa všetko toto vzťahuje, sa nedeje ani jedna  z  týchto  zmien,  pretože
kruh je niečo iné ako tieto veci. Štvrtá vec je vedenie, rozumové  poznanie  a
pravdivá predstava o týchto veciach; aj toto všetko treba považovať za  jedno,
pretože to nie je obsiahnuté ani v slovách, ani v priestorových tvaroch, ale v
dušiach; z toho je jasné, že je to niečo odlišné aj od skutočného kruhu aj  od
toho, čo sme  predtým  zhrnuli  do  troch  vecí.  Z  nich  je  príbuznosťou  a
podobnosťou  piatej  veci  najbližšie  rozumové  poznanie;  ostatné  veci   sú
vzdialenejšie. To isté platí tiež, ak je predmetom nášho rozprávania  rovný  a
okrúhly tvar a  farba  alebo  dobro,  krása  a  spravodlivosť  i  každé  umele
vytvorené a každé prirodzene vzniknuté teleso, oheň,  voda  i  všetky  podobné
veci, každý živočích, duševná vlastnosť i všetko,  čo  robíme  a  trpíme.  Kto
totiž nepochopí nejako aspoň štyri z oných piatich  vecí,  nikdy  nebude  môcť
úplne poznať piatu. Okrem toho pre nepatrné jazykové možnosti tieto štyri veci
objasňujú nielen a akosť, ale aj podstatu každej veci. Preto sa  nikdy  nijaký
rozumný  človek  nedováži  uložiť  svoje  myšlienky  do  slov,  ešte  k   tomu
nezmeniteľných, ako je to pri písomnom zázname." ( L80;275) E2.
 
    "Až keď sa tieto jednotlivé veci, mená, definície, názory a  iné  zmyslové
vnemy navzájom  obrúsia  a  s  dobrým  úmyslom  preskúmajú,  nešetriac  pritom
otázkami a odpoveďami, zažiari o každej jednotlivej veci také rozsiahle svetlo
poznania a rozumu, akého je len ľudská sila schopná." ( L80;276)
 
 
 
  |