FILIT
Obsah Chronol�gia Registre Vyh�ad�vanie Diskusia Spr�va |
Svet (wittgenstein, l. i)- s�hrn faktov; fakt je existencia stavov vec�; stav vec� je spojenie predmetov/vec�. Hranice m�jho jazyka s� hranicami m�jho sveta. Subjekt nepatr� k svetu, ale je hranicou sveta. Kde na svete mo�no pozorova� metafyzick� subjekt? Povie�, �e je to celkom tak ako s okom a zorn�m po�om. Ale oko v skuto�nosti nevid��. A na zornom poli ni� nevedie k z�veru, �e je viden� okom. Zmysel sveta mus� by� mimo sveta. Na svete je v�etko tak�, ak� to je, a v�etko sa deje tak, ako sa to deje; na svete niet nijak� hodnota - a keby bola, nemala by nijak� hodnotu. Ak existuje hodnota, ktor� m� hodnotu, mus� by� mimo v�etk�ho diania a mimo v�etk�ho, �o m� ur�it� povahu. Preto�e v�etko, �o sa deje a m� ur�it� povahu, je n�hodn�. To, �o to v�etko rob� ne-n�hodn�m, nem��e by� na svete, preto�e inak by to bolo taktie� n�hodn�. Mus� to by� mimo sveta. Ak� je svet, to je pre vy��iu skuto�nos� �ahostajn�. Boh sa nezjavuje vo svete. Mystick� nie je, ak� je svet, ale �e je svet. Pozera� sa na svet sub specie aeterni znamen� pozera� sa na� ako na - obmedzen� - celok. C�tenie sveta ako obmedzen�ho celku je mystick�. K odpovedi, ktor� nem��eme vyslovi�, nem��eme vyslovi� ani ot�zku. Existuje nie�o, �o nem��eme vyslovi�. To sa ukazuje, je to mystick�. Moje vety osvecuj� t�m, �e ten, kto mi rozumie, nakoniec pozn�, �e s� nezmyseln�, ak cez ne - po nich - vyst�pil nad ne. (Mus� odhodi� rebr�k, ke� po �om vyst�pil.) Mus� tieto vety prekona�, potom vid� spr�vne. O �om nem��eme hovori�, o tom mus�me ml�a�. ( L55;57-58)
|