FILIT
Obsah
Chronológia
Registre
Vyhľadávanie
Diskusia
Správa
|
Učenie parmenida z eley
učenie
Parmenida z Eley
- nadväzuje na učenie pytagorejcov
a učenie Xenofana z Kolofónu. Poznanie sa
uskutočňuje dvoma spôsobmi: na nekonečnej ceste k pravde, na ktorej myslenie
získava pojem toho, "čo je", teda bytia vpbec, a na konečnej ceste vnemov a z
nich vychádzajúcich mienok. Na tejto ceste sa myslenie zaoberá tým, "čo nie
je", a teda nebytím, to znamená zdaniami, ktoré sa opierajú o premenlivosť
vonkajšieho sveta. Len bytie je, kým nebytie nie je. Pojem bytia je
najvšeobecnejším pojmom, ktorý myslenie vytvára. Bytie je pochopiteľné len
rozumom, ktorý jedine môže pochopiť to, čo je, kým na to, čo nie je, vôbec
nemožno myslieť.
Bytie ako také nemá začiatok ani koniec, je jedno a zahrňuje v sebe všetko,
je mimo casu, bez minulosti a budúcnosti, jednoducho je v permanentnej
pritomnosti.
Myslenie nie je čosi odlišné od bytia, ale je samotným bytím, pretože bytie
je obsahom myslenia a z neho vyplýva pravda, kým predmetom zmyslov
využívajúcich jedine mnohosť vecí, je vždy čosi, čo sa len stáva a zaniká, a
teda čosi, čo nie je, a preto zmysly sú prameňom ustavičných chýb a omylov.
Bytie je mimo každej potenciality a nepodlieha procesu vznikania. Slovo
"bytie" a slovo "je" majú ten istý význam. Nemajú nič spoločné so žiadnym iným
určením a musí sa do nich zmestiť každé iné určenie.
Bytie je čosi reálne a má spojenie so zmsylovým svetom, pretože vo
všeobecnosti svet obsahuje v sebe bytie a pojem bytia sa môže použiť na
určenie pojmus evta. Bytie je telo i duša, veci viditeľné i neviditeľné, zem,
voda i vzduch, jedným slovom všetko.
Poznanie sa delí na dialektiku, zakladajúcu sa na pravde bytia, a fyziku,
ktorú tvoria len DOXAI (názory) a ktorá je vybudovaná na mienke o nebytí a na
pravdepodobnosti získanej zmsylovým pozorovaním. Výsledky dialektiky sa
vyznačujú nevyhnutnosťou a nemeniteľnosťou, výsledky fyziky sú realtivne a
podliehajú zmenám. Dialektika odhaľuje svet ideí, fyzika opisuje a vyjavuje sa
mimofilozofickými predstavami (cf. L23;74-75).
|