FILIT
Obsah Chronol�gia Registre Vyh�ad�vanie Diskusia Spr�va |
U�enie plotina- nov� a ve�mi dobre premyslen� synt�za idealistick�ch pr�dov gr�ckej filozofie: prvotn�m prame�om v�etk�h existuj�ceho je nev�slovne dokonal� bo�sk� princ�p, ktor� mo�no ozna�i� ako jedno (11) alebo dobro. Z podstaty tohto bo�sk�ho princ�pu vy�aruje od ve�nosti svetov� rozum (11) (s�hr v�etk�ch ide�), z rozumu je odvoden� svetov� du�a (11), ktor� je organizuj�cim a formuj�cim princ�pom sveta hmotn�ho, casopriestorov�ho. Vesm�r je stup�ovit� celok, v ktorom ka�d� ni��� stupe� s�cna (hypost�za) je nevyhnutn�m produktom stup�a vy��ieho, bez toho v�ak, �e by sa menila podstata vy��ieho stup�a. Z�vislos� ni���ch hypost�z od vy���ch je nadcasov�; vesm�r je ve�n� a odstup�ovane dokonal�. Na jednom p�le stoj� absol�tne dokonal� jedno, na druhom je hmota ako zdroj mnohosti, r�znosti, nedokonalosti a zla. Ka�d� ni��ia hypost�za v�ak t��i pripodobni� sa dokonalosti vy��ej hypozt�zy. Vesm�r ako celok smeruje k onomu nev�slovn�mu jednu - dobru. Pre �loveka (11) je vrcholom poznania a ��astia, ak dospeje k bezprostredn�mu nazeraniu tohto bo�sk�ho princ�pu ( L263;491).
|