FILIT
Obsah
Chronológia
Registre
Vyhľadávanie
Diskusia
Správa
|
Veda (hermeneutika)-ei
veda (hermeneutika)-EI
EI1.
Podľa hermeneutiky "je nám skutočnosť daná zásadne odlišnými spôsobmi:
vonkajšou a vnútornou skúsenosťou. Vonkajšia skúsenosť, z ktorej vychádzajú
prírodné vedy, je predovšetkým zmyslová skúsenosť, jej základom je
koexistencia a následnosť zmyslových vnemov. Súvislosť medzi zmyslovými
vnemami nie je nikdy daná priamo, vždy je hypoteticky konštruovaná a správnosť
konštrukcie sa dodatočne experimentálne overuje, potvrdzuje alebo vyvracia.
Duchovné vedy (takto hermeneutický prúd nazýva vedy o spoločenskom živote)
vychádzajú z vnútornej skúsenosti, zo zážitku. Zážitok však nie je niečo
amorfné, ale vnútorne, imanentne sa rozčleňujúci celok. Preto sú súvislosti,
ktoré skúmajú duchovné vedy, čímsi pôvodne daným, priamo prežívaným. Práve
vnútorná skúsenosť je základom, z ktorého vyrastá chápanie iných ľudí. Len
transpozíciou mojej vnútornej skúsenosti mimo seba nadobúdam schopnosť vidieť
konanie iných nie ako fyzikálny pohyb, ale ako súvislosť činov usmerňovaných
((132-133)) určitými hodnotami a cieľmi. Pochopenie určitého spoločenského
procesu sa nikdy nedá úplne vyjadriť v pojmoch. Pochopenie je totiž vždy viac
než len intelektuálny proces. Tvorba pojmov a teórií v duchovných vedách je
vždy usmerňovaná vciťovaním sa, schopnosťou zážitkovo rekonštruovať skúmanú
dejinnú akciu.
Základný rozdiel medzi prírodnými a duchovnými vedami hermeneutika vidí v
tom, že sa v nich odlišne realizujú vzťahy subjektu a objektu. Objekt a
subjekt v prírodných vedách sú si niečím navzájom cudzím, vonkajším. Vo
sféresociálneho poznania sa nachádzame v zásadne inej situácii. Tu
sme my sami súčasťou skúmanej skutočnosti, tu sme zároveň subjektom i
bojektom. Predmet skúmania je daný "zvnútra", a nie "zvonku" ako v prírodných
vedách. Prírodné procesy môžeme vysvetľovať iba pojmovo. Konanie iných ľudí
chápeme, i keď niekdy nie sme schopní toto pochopenie úplne vyjadriť v
pojmoch." ( L83;132-133)
|