FILIT
Obsah Chronológia Registre Vyhµadávanie Diskusia Správa |
Velièinavelièina - (pôvodne) významový útvar, ktorý je výsledkom poznania ohranièenej veµkosti, mno¾stva, stavu, nieèoho, èo sa mô¾e sta» väè¹ím alebo men¹ím. V¹eobecnej¹ie povedané, pri velièine ide o istý výsledok poznania kvalitatívnej a kvantitatívnej stránky javov. Povaha, druh velièiny závisí od procedúr, uplatòujúcich sa v priebehu jej tvorby. Podµa toho sa rozli¹ujú velièiny matematické a velièiny nematematické. Velièina je striktne vzaté predmetom metavedného skúmania alebo metavednej zlo¾ky skúmania. Od velièiny treba odli¹ova» pojem velièiny, ktorý je výsledkom poznania velièiny. Pojem velièiny kolí¹e podµa toho, aké kategórie intervenujú v priebehu jeho tvorby. Pojem velièiny je o. i. výsledkom poznania toho, èo je spoloèné matematickej velièine i mimomatematickej velièine. Obyèajne sa stretávame s vyjadrovaním, pri ktorom sa neavizuje rozdiel medzi významovým útvarom a tým, výsledkom poznania èoho je tento významový útvar. V takom prípade tu mô¾e ís» o pojem velièiny, pri tvorbe ktorého neintervenuje pojem rozdielu medzi velièinou ako významovým útvarom a tým, výsledkom poznania èoho tento významový útvar je (napr. mo¾nos»ou sta» sa väè¹ím alebo men¹ím). V súlade s tým sa potom nerozli¹uje ani medzi výsledkom ¹peciálneho napr. fyzikálneho poznania a predmetom ¹peciálneho, napr. fyzikálneho poznania.
Naznaèené rozlí¹enia by bolo mo¾né ilustrova» napr.:
*) Výraz "frekvencia" sa nerovná výrazu "pojem frekvencie", preto¾e prvý oznaèuje k m i t o è e t harmonického deja èi¾e istú kvantitatívno- -kvalitatívnu ¹tránku tohto deja a (v kontexte) vyjadruje výsledok jeho fyzikálneho poznania v podobe fyzikálnej velièiny, zatiaµ èo druhý oznaèuje p o j e m tejto fyzikálnej velièiny a (v kontexte) vyjadruje výsledok jeho metavedného poznania èi¾e istý metavedný pojem pojmu frekvencie, ktorý mô¾e zahrnova» aj poznatok o rozdiele medzi entitami 1, 2 a 3. Entita 1 je materiálna, entita 2 je výsledok idealizácie a entita 3 je výsledok reflexie.
-----------
|