FILIT
Obsah Chronológia Registre Vyhľadávanie Diskusia Správa |
Synkriticizmus
synkriticizmus (z gr. SYNKRITIKOS = spájajúci a porovnávajúci)
synkriticizmus (FT)
- filozofická a metodologická koncepcia kriticky nadväzujúca a syntetizujúca encyklopedické a kritické idey európskej filozofie (najmä Komenského synkritizmus a ideu pansofie, Kantov a Marxov kriticizmus a Patočkovu radikalizáciu Husserlovho chápania sebakritiky kultúry). Synkriticizmus leží v základoch vybudovania systému SYSHEDIT. Synkriticizmus vznikol v druhej polovici 80-tych rokov na pôde Stáleho seminára Integrácia na Komenského univerzite v Bratislave v nadväznosti na tradíciu bratislavskej školy (cf. L162;137,161 L418;29). Metódou synkriticizmu je synkritika, ktorá predstavuje porovnávanie ľubovoľných entít pri zachovaní ich spojenia a zároveň neporušenosti porovnávaných entít; synkriticizmus sa teda neusiluje o syntézu entít, ale skôr o ich konkordanciu (98). Z tohto hľadiska je - stručne povedané - synkriticizmus filozofia konkordancie. Výskyt ľubovoľnej entity - čiže udalosť (98) - je podľa synkriticizmu ireverzibilný, no zároveň je príležitosťou kultivovateľnosti. Synkriticizmus je návrhom využiť túto možnosť kultivovať sa a teóriou kultivácie. Stredobodom pozornosti synkriticizmu je kultúra. Synkriticizmus vychádza z hypotézy, že kultúra je premieňanie zla na dobro (alebo menšieho dobra na väčšie dobro) a ošklivého na krásu. Čokoľvek patrí iba potiaľ do kultúry, pokiaľ sa podieľa na premene zla/ošklivého na dobro/krásno. Synkriticizmus považuje filozofiu za činnosť odhaľovania, skúmania a rozširovania predpokladov premeny ľudskej spoločnosti na kultúrne spoločenstvo, človeka na kultúrnu bytosť. Základným prvkom reality je podľa synkriticizmu udalosť, ktorú chápe v prvom rade ako príležitosť kultivácie. Udalosťou je napríklad ľudské indivíduum. Ľudské indivíduum je podľa synkriticizmu udalosť otvárania sa miesta, cez ktoré na svet prichádza význam/zmysel. Význam/zmysel je poľudšťujúca prítomnosť sveta v ľudskom vedomí. Synkriticizmus ako filozofia formuluje štyri základné tézy:
1. Podstatou bytia človeka (98) je transcendencia.
V nadväznosti na štyri horeuvedené základné tézy synkriticizmus formuluje ďalšie tézy:
5. Podstatou zmysluplného života je synkrisis (98).
-----------------
|